Γιορτάζοντας «40 χρόνια Αισχύλεια» στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας

Published On 8 September 2015 | By Πέννυ Γέρου | Frog and the City

Τα τελευταία χρόνια το Φεστιβάλ «Αισχύλεια» κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος στην πολιτιστική ατζέντα του καλοκαιριού, με το Δήμο Ελευσίνας να παρουσιάζει όλο και πιο πλούσια προγράμματα με εκθέσεις, συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογραφικές προβολές και άλλες δημιουργικές δραστηριότητες Ελλήνων καλλιτεχνών και πολιτιστικών ομάδων.

Χάρη στο πολυδιάστατο και πλούσιο πρόγραμμά του, το Φεστιβάλ «Αισχύλεια» υποδέχεται χιλιάδες καλλιτεχνών και θεατών που γεμίζουν τις εξέδρες και τους χώρους του Παλαιού Ελαιουργείου και της Παραλίας της Ελευσίνας. Για αυτό το λόγο, αξίζει να δει κανείς την ιστορία πίσω από αυτό το φεστιβάλ, την αφετηρία και όλα όσα συνετέλεσαν στη δημιουργία ενός από τα πιο πολυσυλλεκτικά φεστιβάλ και ενδιαφέροντα να παρακολουθήσει κανείς από την αρχή ως το τέλος του προγράμματός του.

Ο Βάτραχος βρέθηκε την Κυριακή, 6 Σεπτεμβρίου, στο Διοικητήριο του Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας για τα εγκαίνια της έκθεσης «40 χρόνια Αισχύλεια», και παρακολούθησε μέσα από ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον αρχείο τους σημαντικότερους σταθμούς αυτού του φεστιβάλ.

Σε ένα χώρο πολύ καλά διατηρημένο και εξυπηρετικό ως προς την περιήγηση των επισκεπτών, καταγράφεται η ιστορία του φεστιβάλ, το οποίο βρίσκει τις απαρχές του στο 1975, όταν ο Αντιδήμαρχος της Γέλας, Orlando Carmelo, παρέδωσε μια υδρεία με χώμα από τα εδάφη της Σικελίας, τον τόπο που πέθανε και τάφηκε ο ποιητής Αισχύλος, στο Δήμαρχο Ελευσίνας Μιχάλη Λεβέντη, ως συμβολική κίνηση «επιστροφής» του ποιητή στο γενέθλιο τόπο του.

40_xronia_aisxylia_8

Το αρχείο που φιλοξενείται στο χώρο του Διοικητηρίου συνιστά μια αφήγηση της δραστηριότητας του φεστιβάλ – με τις ενότητες του θεάτρου, της μουσικής, του κινηματογράφου, των εικαστικών και της λαογραφίας – μέσα από εξαιρετικό φωτογραφικό υλικό από τις εκδηλώσεις που φιλοξένησε ανά τα χρόνια, και αφίσες που αφηγούνται και παρουσιάζουν με τη σειρά τους την αισθητική και τις καλλιτεχνικές προσωπικότητες της εποχής. Αφίσες από την «Ηλέκτρα» με τη Τζένη Καρέζη και τον Κώστα Καζάκο, τους «Πέρσες» με το Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν, την «Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου με το Βασίλη Παπαβασιλείου και το «Μεγάλο μας τσίρκο» του Ιωάννη Καμπανέλλη, αφίσες από συναυλίες των Χαρούλας Αλεξίου, Δήμητρας Γαλάνη, Μίκη Θεοδωράκη, Κώστα Χατζή, Εστουδιαντίνα, καθώς και υλικό από το εμβληματικό έργο του Νίκου Κούνδουρου προσφέρουν ένα πρωτόγνωρο δέος και μια ανατριχίλα μπροστά σε εκδηλώσεις και γεγονότα που πολλοί από εμάς ενδεχομένως να μην προλάβαμε να παρακολουθήσουμε ζωντανά και στο μέλλον δε θα έχουμε την ευκαιρία.

40_xronia_aisxylia_afises

Στα εγκαίνια της έκθεσης μίλησαν μέλη της διοργάνωσης του Φεστιβάλ «Αισχύλεια», καθώς και διοργανωτές και επιμελητές της έκθεσης για τα 40 χρόνια του θεσμού. Την αρχή έκανε ο Γραβριήλ Καμπάνης, υπεύθυνος του φεστιβάλ, καλωσορίζοντας τους επισκέπτες, και στη συνέχεια έδωσε τη σκυτάλη στο Δήμαρχο Ελευσίνας, Γεώργιο Τσουκαλά, ο οποίος χαιρέτισε τις προσπάθειες όλων των προηγούμενων δημοτικών αρχών να συστήσουν τα «Αισχύλεια» και παραδέχτηκε πως ό,τι έχει χτιστεί από τη Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, αποτελεί μια πρόκληση, ώστε κάθε χρόνο να τοποθετείται ένα ακόμη λιθαράκι στην ιστορία και την προσπάθεια βελτίωσης και αναβάθμισης του θεσμού, μιας και «πολιτισμός χωρίς συνέχεια δε μπορεί να υπάρξει».

«Στη διάρκεια όλων αυτών των μηνών, ένα υλικό σκεπασμένο με επάλληλα στρώματα λήθης και σκόνης έρχεται στο φως για να εκτεθεί μπροστά στα μάτια του σύγχρονου θεατή.»

Στη συνέχεια πήραν το λόγο οι επιμελητές του αρχειακού υλικού, Σοφία Καλομενίδη και Θοδωρής Ευστρατιάδης, και διηγήθηκαν την ιστορία πίσω από την ιδέα για την έκθεση, η οποία ξεκίνησε το 2014. «Από την πρώτη στιγμή αισθανθήκαμε την ανάγκη να διασώσουμε, να αρχειοθετήσουμε, να τεκμηριώσουμε και να επικοινωνήσουμε στον κόσμο όλον αυτόν τον πλούτο. Να διηγηθούμε όλη την ιστορία του θεσμού των Αισχυλείων» είπε ε η Σοφία Καλομενίδη, ενώ ο Θοδωρής Ευστρατιάδης πρόσθεσε πως «μια πρόκληση ήταν η αποκατάσταση του μέχρι πριν αναξιοποίητου κτιρίου διοίκησης, η οποία θα επέτρεπε την έγκαιρη και ασφαλή υποδοχή τόσο των εκθεμάτων, όσο και του κοινού. Στη διάρκεια όλων αυτών των μηνών, ένα υλικό σκεπασμένο με επάλληλα στρώματα λήθης και σκόνης έρχεται στο φως για να εκτεθεί μπροστά στα μάτια του σύγχρονου θεατή. Ξέφυγε από τη φθορά του χρόνου και επιχειρεί να προσφέρει μια εμπειρία που θα μείνει άφθαρτη στη μνήμη των ανθρώπων που θα επισκεφθούν την έκθεση. Επιδίωξή μας είναι αυτή η μνήμη να μείνει ανεξίτηλη και ζωντανή».

40_xronia_aisxylia_7

Το κλείσιμο των ομιλιών έγινε από τους επιμελητές της έκθεσης, Νάντια Βλαχοπούλου και Παντελή Κωνσταντίνου, οι οποίοι πριν από τις ευχαριστίες σε όλους όσους συντέλεσαν στην πραγματοποίηση αυτής της έκθεσης, δήλωσαν πως «η πρόσκληση από το Γαβριήλ Καμπάνη να αναλάβουμε την επιμέλεια της έκθεσης ήταν για εμάς μια πρόκληση που ξεκίνησε ως μια ελεύθερη κατάδυση σε μια άγνωστη θάλασσα ντοκουμέντων και πληροφοριών και στην πορεία μεταμορφώθηκε σε ένα γοητευτικό ταξίδι. Δε σας κρύβουμε ότι το αρχικό ενδιαφέρον μας για το εγχείρημα εκτοξεύθηκε από την ίδια τη διαδικασία της ανακάλυψης».

Η βραδιά των εγκαινίων έκλεισε με μια performance, με τίτλο «Το σώμα στο βιομηχανικό τοπίο», της Αιμιλίας Μπουρίτη, η οποία εξέφρασε με τον τρόπο της τη βουβή κραυγή του ανθρώπινου σώματος και της πάλης του με το σύγχρονο κόσμο, με εξαιρετικά κατάλληλο για φόντο το βιομηχανικό λιμάνι της Ελευσίνας.

40_xronia_aisxylia_performance

Τα «Αισχύλεια» είναι ένα από τα φεστιβάλ στα οποία επιβάλλεται να επιστρέφει κανείς, και αυτό κάνει, από καλοκαίρι σε καλοκαίρι, από βδομάδα σε βδομάδα, από πολιτιστική εκδήλωση σε πολιτιστική εκδήλωση.

Η έκθεση «40 χρόνια Αισχύλεια» θα είναι ανοιχτή στο κοινό μέχρι 30 Οκτωβρίου 2015, ενώ το πρόγραμμα του φεστιβάλ για το 2015 μπορείτε να εξερευνήσετε εδώ.

Like this Article? Share it!

About The Author

: Έχει σπουδάσει Επικοινωνία και ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται στο χώρο της πολιτιστικής δημοσιογραφίας και της επικοινωνίας. Αγαπάει τον κινηματογράφο, τα βιβλία, τις βόλτες στην πόλη και ψιθυρίζει στίχους στο μετρό νομίζοντας ότι δεν τη βλέπει κανείς. Είναι πάντα «stuck in the middle» και η θεραπεία της για αυτό βρίσκεται στις κονσόλες και τα μικρόφωνα του TrollRadio.gr.