Η Πλατεία Καραϊσκάκη χρωματίζεται από το Παρίσι του 1900
Ο Βάτραχος βρέθηκε στην έναρξη του 2ου Φεστιβάλ “Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών” και μεταφέρει το κλίμα από την πολύχρωμη γιορτή που φιλοδοξεί να μεταμορφώσει την πόλη.
Στην πλατεία Καραϊσκάκη, ακριβώς στο σταθμό του μετρό, στο Μεταξουργείο, παρατηρήθηκαν δυο ασυνήθιστα φαινόμενα: κόσμος και μουσική. Χθες, 9 Οκτωβρίου 2014, ξεκίνησε ένα από τα πιο όμορφα, ζωντανά και χρωματιστά φεστιβάλ της Αθήνας: “Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών”.
Την έναρξη του πολυ-φεστιβάλ, όπως ονομάζεται, σήμανε η Φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων, η οποία χρωμάτισε τη γκρίζα πλατεία του Μεταξουργείου και τα πανύψηλα και ψυχρά κτίρια που την περικυκλώνουν. Ήχοι του Παρισιού, από το “Padam Padam” μέχρι το “Je ne regrette rien” έδωσαν μια ευχάριστη νότα στο απόγευμα της Πέμπτης, σε μια πλατεία που, τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου, γεμίζει μόνο από βιαστικούς ανθρώπους και κόρνες.
Αμέσως μετά τη Φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων, η χορευτική παρουσία της Σάντρας Βούλγαρη τριγύριζε στην πλατεία, αναβιώνοντας τη μορφή της Ισιδώρα Ντάνκαν, χορεύτριας που έζησε στο Παρίσι την περίοδο 1900-1927. Σε συγχρονισμό με το χορευτικό δρώμενο, από τα ηχεία της πλατείας ακουγόταν η ιστορία της και μερικά αποσπάσματα από δικά της γραπτά. «Η τέχνη είναι το πνευματικό ψωμί της ανθρωπότητας – Δώστε τέχνη στο λαό – Η αληθινή μουσική δεν πρέπει να υπηρετεί μόνο την απόλαυση των προνομιούχων, πρέπει να είναι δωρεάν», είναι μερικές από τις φράσεις που ξεχώρισαν και άξιζαν, πραγματικά, να ακουστούν στο συγκεκριμένο σημείο της Αθήνας. Μπορεί η μουσική και η οικονομική της κατάσταση στην Ελλάδα να πάσχει σε έναν πολύ μεγάλο βαθμό σήμερα, αλλά τα λόγια της Ισιδώρας Ντάνκαν μας θύμισαν πως η μουσική, και η τέχνη γενικότερα, είναι για όλους, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης, κοινωνικής θέσης, ιδεολογίας και εθνικότητας.
Αυτό το αίτημα εξάλλου κάνει πραγματικότητα “Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών”, το οποίο φιλοξενεί σειρά χορευτικών, μουσικών, θεατρικών και άλλων δράσεων σε τουλάχιστον 30 επιλεγμένα σημεία της Αθήνας.
Στη συνέχεια ο επικεφαλής του Αθηναϊκού Καλλιτεχνικού Δικτύου και του φεστιβάλ, Μάριος Στρόφαλης, χαιρέτησε τον κόσμο που βρισκόταν στην πλατεία του Μεταξουργείου και εκκίνησε έλλογα το 2ο φεστιβάλ “Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών”. Η επιλογή της συγκεκριμένης πλατείας από τη διοργάνωση δεν ήταν τυχαία: η Πλατεία Καραϊσκάκη, αφενός ήταν πάντοτε η “Πύλη των Αθηνών” και, αφετέρου, μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία προσβασιμότητα σε αυτήν. Έτσι γίνεται το “σπίτι” του Μικρού Παρισιού, με την ελπίδα μάλιστα ότι από σήμερα θα υπάρχουν τουλάχιστον δυο διαβάσεις πεζών. Ο Μάριος Στρόφαλης έκλεισε την ομιλία του με μια φράση – κλειδί για αυτή τη γιορτή της “Belle Epoque” στο κέντρο της Αθήνας: «Αφήστε τη φαντασία σας να δουλέψει».
Εδώ και 6 χρόνια περνάω από την πλατεία Καραϊσκάκη σχεδόν κάθε μέρα. Εκείνη είναι πάντα εκεί, με το μποτιλιάρισμα, το βιαστικό κόσμο, τα μεγάλα κτίρια και την απρόσωπη βαβούρα.
Οι μουσικές, οι ομιλίες και ο κόσμος στη μέση της πλατείας, την οποία είχα συνηθίσει για καιρό να βλέπω άδεια, κατάφεραν να χρωματίσουν αυτό το αδιάφορο, μέχρι πριν, μέρος με έναν πολύ συγκινητικό τρόπο.
Τα τελευταία χρόνια γίνονται πολύ αξιόλογες προσπάθειες, ώστε να αναζωογονηθεί αυτή η περιοχή της Αθήνας: το Μεταξουργείο, ο Κεραμεικός και ο Βοτανικός. Σίγουρα έχουν γίνει μεγάλα βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση και στο μέλλον προβλέπεται να γίνουν ακόμα μεγαλύτερα, κυρίως γιατί ούτε αυτή η περιοχή, ούτε καμία άλλη φυσικά, δεν αξίζει να είναι εγκαταλελειμμένη και γκρίζα.
Για να ολοκληρωθεί μια τέτοια προσπάθεια από τις επιμέρους ομάδες τέχνης και δράσεων, χρειάζεται όμως και η δική μας υποστήριξη. Το πολυ-φεστιβαλ “Το Μικρό Παρίσι των Αθηνών” θα τριγυρνά στους δρόμους της Αθήνας μέχρι και τις 19 Οκτωβρίου, με πάνω από 500 ανθρώπους που βάζουν το δικό τους λιθαράκι για να ομορφύνει αυτή η πόλη. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θεατρικές παραστάσεις, συναυλίες, βαριετέ, εικαστικές και φωτογραφικές εκθέσεις, διαλέξεις και πολλές ανοιχτές συζητήσεις. Μπορείτε να βρείτε αναλυτικές πληροφορίες στο athenartnetwork.gr και στη σελίδα του φεστιβάλ στο Facebook.
* Φωτογραφίες: Γιώργος Χριστογεωργάκης