Κρυμμένοι Θησαυροί

Published On 11 September 2013 | By Κατερίνα Καραβία | Frog Team

Η ανακάλυψη ενός αυθεντικού πίνακα Βαν Γκογκ σε μια σοφίτα έγινε πρώτη είδηση σε όλα τα ειδησεογραφικά μέσα του πλανήτη. Δεν είναι η πρώτη φορά, βέβαια, που αυθεντικοί πίνακες μεγάλων ζωγράφων και ασύλληπτης καλλιτεχνικής αξίας βρίσκονται τυχαία αιώνες αργότερα, καταχωνιασμένοι σε σοφίτες ή αποθήκες ακόμα και των ίδιων των μουσείων.

Η ανακάλυψη ενός αυθεντικού πίνακα Βαν Γκογκ σε μια σοφίτα έγινε πρώτη είδηση σε όλα τα ειδησεογραφικά μέσα του πλανήτη. Τα φλας άστραψαν και το ενδιαφέρον του κόσμου στράφηκε στον πίνακα με τον τίτλο «Δειλινό στο Μοντμαζούρ».

Ο πίνακας φιλοτεχνήθηκε- σύμφωνα με τους ειδικούς- το 1888 στην Αρλ, δηλαδή την πιο παραγωγική περίοδο του ολλανδού ζωγράφου Βίνσεντ Βαν Γκογκ, όπου φιλοτεχνήθηκαν άλλα δυο από τα σημαντικότερα έργα του, «τα Ηλιοτρόπια» και το «Κίτρινο Σπίτι».

deilino vincent van g

Δεν είναι η πρώτη φορά, βέβαια, που αυθεντικοί πίνακες μεγάλων ζωγράφων και ασύλληπτης καλλιτεχνικής αξίας βρίσκονται τυχαία αιώνες αργότερα, καταχωνιασμένοι σε σοφίτες ή αποθήκες ακόμα και των ίδιων των μουσείων, που αρχικά είχαν κρίνει (λόγω του ότι δεν υπήρχαν οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται σήμερα) ότι οι πίνακες είτε ήταν αντίγραφα είτε δεν άνηκαν σε κάποιον γνωστό ζωγράφο.

“Το πορτρέτο της Ολίβιας Πόρτερ”, Βαν Ντάικ

Για πολλά χρόνια ο πίνακας θεωρούνταν απλό αντίγραφο και βρισκόταν καταχωνιασμένος σε κακή κατάσταση στην αποθήκη του Μουσείου Bowes. Εντοπίστηκε τυχαία χάρη σε ένα πρόγραμμα του BBC που στόχο είχε την καταγραφή όλων των ελαιογραφιών του βρετανικού δημοσίου. Αφού φωτογραφήθηκε, μελετήθηκε ξανά από έναν ιστορικό τέχνης ο οποίος έκρινε ότι ο πίνακας ήταν Βαν Ντάικ στα καλύτερα του.

Η αξία του πίνακα, παρά την όχι και τόσο καλή κατάστασή του -είναι τέτοια που δεν εκτίθεται στο Μουσείο – εκτοξεύτηκε στο 1 εκατομμύριο λίρες από τις 5.000 που είχε όταν θεωρούνταν αντίγραφο.

VanDyck_9-3-2013

Ο Άντονι Βαν Ντάικ, ένας από τους μεγαλύτερους ζωγράφους πορτρέτων του 17ου αιώνα, γεννήθηκε στην Αμβέρσα και από το 1632εργάστηκε για την Αυλή του βασιλιά Καρόλου Α’ στο Λονδίνο.

Το πορτρέτο απεικονίζει την Ολίβια Μπότλερ Πόρτερ, κυρία επί των τιμών της συζύγου του Καρόλου, Εριέττας Μαρίας.

“Πέντε γυναίκες κι ένα κορίτσι”, Βίνσεντ Βαν Γκονγκ

Έχει ξανασυμβεί και στο παρελθόν με πίνακα του Ολλανδού ζωγράφου, αυτή την φορά σε μουσείο της  Κροατίας. Το 2007 στο μουσείο Μιμάρα του Ζάγκρεμπ ένας εκτιμητής έργων τέχνης επιβεβαίωσε την αυθεντικότητα της ελαιογραφίας που χρονολογείται στο 1882, απεικονίζει πέντε γυναίκες και ένα κορίτσι σε ένα δάσος και έχει την υπογραφή Vincent κάτω δεξιά.

mimara

“Τοπίο στην άκρη του Σηκουάνα”, Ρενουάρ

Όταν ο πίνακας των 7 δολαρίων αποδείχθηκε αυθεντικός Ρενουάρ, η Αμερικανίδα από την Βιρτζίνια και κάτοχός του δεν μπορούσε να πιστέψει στην τύχης της. Η ίδια είχε αγοράσει τον πίνακα 7 δολάρια γιατί της άρεσε η περίτεχνη κορνίζα του. Όταν πρόσεξε το όνομα του Ρενουάρ πάνω την πήγε σε έναν εκτιμητή ο οποίος επιβεβαίωσε την αυθεντικότητα του. Ο πίνακας από 7 δολάρια πουλήθηκε στα 100.000 σε δημοπρασία.

renoir1

Like this Article? Share it!

About The Author

: Είναι απόφοιτος του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει εργαστεί σε ενημερωτικές ιστοσελίδες και ηλεκτρονικά περιοδικά.