Νίνα: Τι άλλο ήθελε να πει σε 43 παραλλαγές;

Published On 20 March 2017 | By Απαιτητικός Θεατής | Frog and the City

Τι θα γινόταν αν η Ιουλιέτα ξυπνούσε προτού ο Ρωμαίος πιει το δηλητήριο; Θα το έσκαγαν από τη Βερόνα και θα ζούσαν ευτυχισμένοι μέχρι ο θάνατος να τους χωρίσει; Αν το φεγγάρι δεν είχε λούσει το δάσος με φως, ο Γαμπρός θα είχε ανακαλύψει τον Λεονάρντο; Η Νύφη δεν θα λέρωνε το νυφικό της με αίμα και ο Ματωμένος Γάμος θα ήταν απλώς ένας ακόμα γάμος. Αν η Νόρα, μετά το εκρηκτικό μανιφέστο της, κατέρρεε μπροστά στη θέα των παιδιών της, θα συνέχιζε να παίζει την κούκλα του Τόρβαλντ στο ασφυκτικό Κουκλόσπιτο; Αυτή η τελευταία εκδοχή έχει δυστυχώς μια δόση «αλήθειας».

Και τέλος πάντων, αν η Νίνα δεν είχε επιστρέψει για να επισκεφτεί τον Τρέπλιεφ, εκείνος θα αυτοκτονούσε στο τέλος του Γλάρου; Θα αυτοκτονούσε μέσα σε μια χαλαρή και εύθυμη ατμόσφαιρα, στην οποία οι υπόλοιποι ετοιμάζονταν να παίξουν χαρτιά, πίνοντας μαύρο κρασί και μπίρα; Αν εκείνη δεν είχε φύγει ακολουθώντας τον Τριγκόριν, ο Τρέπλιεφ θα είχε γίνει ο συγγραφέας που ονειρευόταν; Και εκείνη θα είχε γίνει η καταξιωμένη ηθοποιός που επιθυμούσε;

Ο Steven Dietz στο έργο του The Nina Variations προτείνει 43 παραλλαγές της τέταρτης και τελευταίας πράξης του Γλάρου, τοποθετώντας δυο ηθοποιούς να υποδύονται τους ήρωες του Αντόν Τσέχωφ, Τρέπλιεφ και Νίνα. Εξερευνώντας την νεανική τους σχέση τους, ωριμότεροι πια, η απογοητευμένη ηθοποιός και ο εγκλωβισμένος συγγραφέας θίγουν θεμελιώδη ερωτήματα για την τέχνη, την αγάπη και τη ζωή με χιούμορ, σαρκασμό αλλά και ευαισθησία.

Στο Black Box του θεάτρου 104, το έργο ανεβαίνει με το τίτλο Νίνα σε σκηνοθεσία του Νίκου Πασχίδη. Όλη η δράση τοποθετείται μέσα σε ένα δωμάτιο και ακολουθεί μια κυκλική πορεία, αφού αρχή και τέλος ταυτίζονται με τους δυο ήρωες να χορεύουν ένα βαλς, προβάλλοντας τη τρυφερή τους σχέση. Μέσα σ’ αυτό το ασφαλές περιβάλλον της σχέσης δημιουργείται ο χώρος όπου αναπτύσσονται οι προσωπικές τους αντιπαραθέσεις, οι αντικρουόμενες οπτικές σχετικά με τις καλλιτεχνικές τους αναζητήσεις, τα συγκρουόμενα πάθη, η ερωτική απογοήτευση και ματαίωση.

Στην παράσταση δε γίνεται αισθητός ο κατακερματισμός της δράσης, αντίθετα επιτυγχάνεται μια αλληλουχία ανάμεσα στις διαφορετικές παραλλαγές, σε βαθμό που να εννοείται μια ενιαία ιστορία. Η πρόταση του σκηνοθέτη δημιουργεί ένα αυθύπαρκτο έργο, χωρίς να υποχρεώνει το κοινό να έχει εντρυφήσει στον κόσμο του Τσέχωφ για να κατανοήσει την παράσταση.

Η απεύθυνση της παράστασης και σε θεατές που δεν έχουν αναφορές στο έργο, στο οποίο αναφέρεται η Νίνα, είναι ένα ενδιαφέρον στοιχείο. Σαφώς το κοινό που έχει υπόψη του το Γλάρο, πλεονεκτεί στο να διαισθανθεί σε διαφορετικό επίπεδο το λεπτό σαρκασμό σε σχέση με τους χαρακτήρες και τα ανεκπλήρωτα όνειρα, τις εμμονές και τα πάθη τους.

Οι δύο ηθοποιοί, που ενσαρκώνουν τη Νίνα και τον Τρέπλιεφ (Μαριλού Κατσαφάδου, Θανάσης Ισιδώρου) χτίζουν χαρακτήρες με διαφορετικά υποκριτικά στοιχεία, τα οποία ευνοούν τις συγκρούσεις που αναπτύσσονται στο έργο. Η ελπίδα και η μελαγχολία της Νίνας αναμετριέται δυναμικά με την εξωστρέφεια και την ειρωνεία του Τρέπλιεφ. Νέες, ενδιαφέρουσες υποκριτικές προτάσεις που δε θυμίζουν σε τίποτα κλασικά ανεβάσματα του Γλάρου.

Μια λιτή και εύστοχη μετάφραση της Ξανθής Κρανίδη, που προτιμά το σύγχρονο από το θεατρικό “καθώς πρέπει”, αποτελεί τη στερεή βάση της παράστασης. Η μουσική του Δημήτρη Παλαιογιάννη φωτίζει την ατμόσφαιρα με το ρομαντισμό που απαιτείται. Όλα τα στοιχεία της παράστασης συνδέονται υπό τη σκηνοθετική οπτική, η οποία αναδύει μια μελαγχολική ατμόσφαιρα.

Συντελεστές:

Μετάφραση: Ξανθή Κρανίδη
Σκηνοθεσία: Νίκος Πασχίδης
Σκηνικά/Κοστούμια: Angie Delgado
Σχεδιασμός Φωτισμού: Γιάννης Κωνσταντακόπουλος
Μουσική: Δημήτρης Παλαιογιάννης
Art work/ Οπτική επικοινωνία: Stratego
Βοηθός Σκηνοθετη: Τόνια Αποστόλου
Ηθοποιοί : Κατσαφάδου Μαριλού, Θανάσης Ισιδώρου
Επικοινωνία: Hoopla!

Info: 

Ημέρες παραστάσεων: Δευτέρα – Τρίτη
30 Ιανουαρίου -11 Απριλίου
Ώρα: 21:00

Θέατρο 104
Σκηνή: Black Box
Ευμπολπιδών 41 (Μετρό Κεραμεικός, Γκάζι)

Like this Article? Share it!