Δέκα τίτλοι ειδήσεων που βαρέθηκες να διαβάζεις κάθε καλοκαίρι
Δεν είναι εύκολη δουλειά να βρίσκεις πρωτότυπες ειδήσεις, πόσο μάλλον το καλοκαίρι.
Είναι η χειρότερη εποχή για τους δημοσιογράφους που εργάζονται σε αμιγώς ειδησεογραφικά μέσα: όσο προχωράει το καλοκαίρι, τόσο πιο δύσκολο γίνεται το κυνήγι της πραγματικής είδησης. Συμπονούμε τους συναδέλφους που αναγκάζονται να γράφουν τα ίδια και τα ίδια, αλλά μέχρι ενός σημείου: δεν αντέχουμε να διαβάσουμε για άλλη μία χρονιά ούτε τους τίτλους των παρακάτω δέκα ειδήσεων.
1) «Δείτε ποια ελληνική παραλία είναι ανάμεσα στις 10 ομορφότερες του κόσμου σύμφωνα με…»
Τέτοιου τύπου ειδήσεις λειτουργούν ως προθέρμανση για το καλοκαίρι, καθώς γράφονται ήδη από την περίοδο Απριλίου-Μαΐου. Αυτή η κατάρα μας βρίσκει κάθε χρόνο κάπως έτσι: κάποιος βαριεστημένος συνάδελφος στoν Guardian αναλαμβάνει ένα κομμάτι με προτάσεις διακοπών για τους συμπατριώτες του. Μπαίνει στο Google και με περισσή δημοσιογραφική τεχνική αναζητά: «top ten beaches in the world». Στις πρώτες 10 φωτογραφίες που θα βρει δεν υπάρχει περίπτωση να μην δει το Ναυάγιο της Ζακύνθου ή την Ελαφόνησο, γιατί αμέτρητοι συνάδελφοί του πριν από αυτόν έχουν κάνει ακριβώς το ίδιο θέμα και περιλαμβάνουν σχεδόν πάντα το Ναυάγιο της Ζακύνθου ή την Ελαφόνησο. Αναπόφευκτα κάνει το ίδιο λάθος: γράφει το μικρό και ανώδυνο -νομίζει αυτός- αφιερωματάκι του, το παραδίδει και πάει να ξεχάσει τις παραλίες πίνοντας χλιαρή μπύρα στο βροχερό Λονδίνο.
Κάπου στην Ελλάδα, όμως, ένας εξίσου βαριεστημένος συνάδελφος πέφτει πάνω στο εν λόγω αφιέρωμα και σπεύδει περήφανος να το δείξει στον αρχισυντάκτη του, ο οποίος το αντιμετωπίζει λίγο-πολύ ως δημοσιογραφικό θησαυρό: ως γνωστόν, οι Έλληνες γουστάρουν όσο τίποτα να ακούν και να διαβάζουν καλά λόγια από ξένους για οτιδήποτε ελληνικό. Κι έτσι η «είδηση» παίζει σε κεντρικά δελτία, αντιγράφεται σε όλο το καθ’ ημάς Ίντερνετ, αναπαράγεται στα social media για εβδομάδες, μέχρι να διαβάσουμε ότι…
2) «Το 99,7% των ελληνικών παραλιών πήρε τη γαλάζια σημαία»
Αυτό δεν είναι είδηση, είναι αξίωμα: το ποσοστό των ελληνικών παραλιών που παίρνει τη γαλάζια σημαία πρέπει να προσεγγίζει το εκλογικό ποσοστό του κυβερνητικού κόμματος σε μονοκομματική δικτατορία. Είδηση θα ήταν να μη δώσουν τη γαλάζια σημαία έστω σε μερικές από τις χαβούζες/χωματερές που περνιούνται ακόμη για παραλίες. Αλλά όπως είπαμε, ο στόχος είναι να τονώνεται το πατριωτικό αίσθημα των Ελλήνων, που πρέπει να θυμούνται κάθε καλοκαίρι ότι έχουν τις πιο καθαρές παραλίες στον γαλαξία (τουλάχιστον), ώστε να συνεχίσουν άφοβα και περήφανα να τις γεμίζουν αποτσίγαρα και σκουπίδια.
3) «Έρχεται κύμα καύσωνα»
Τί λες τώρα. Καύσωνας στην Ελλάδα; Πρωτοφανές. Οι μόνοι που βρίσκουν αυτή την «είδηση» ενδιαφέρουσα είναι οι αντιπρόσωποι κλιματιστικών και οι γιαγιάδες που τους αρέσει να γκρινιάζουν για τον καιρό (ανεξαρτήτως καιρού). Παρόλα αυτά κάθε καύσωνας γεννά με μαγικό τρόπο τουλάχιστον 2-3 διαφορετικά «ρεπορτάζ», γεμίζοντας στήλες και τηλεοπτικό χρόνο. Διότι, αμέσως μετά τον μετεωρολόγο που θα επιβεβαιώσει ότι θα κάνει ζέστη, πολλή ζέστη, αφόρητη ζέστη, ακολουθεί το γνωστό θέμα για το…
4) «Πώς να προστατευθείτε από τον καύσωνα»
Πάρα πολύ χρήσιμο, αλλά μόνο αν δεν έχεις περάσει ούτε ένα καλοκαίρι της ζωής σου στην Ελλάδα – το οποίο όμως σημαίνει ότι κατά πάσα πιθανότητα δεν ξέρεις ελληνικά, άρα δεν μπορείς να καταλάβεις το «ρεπορτάζ». Όλοι οι υπόλοιποι, ναι μαμά, φοράμε καπέλο, αντηλιακό, γυαλιά ηλίου, ρούχα σε ανοιχτά χρώματα και πίνουμε πολλά υγρά. Ή, απλώς περιμένουμε να περάσει αυτό το μαρτύριο αγκαλιά με το air condition.
5) «Ξεχύθηκαν στις κοντινές παραλίες για μία βουτιά»
Άλλο ένα θέμα που πάει πακέτο με τον καύσωνα, είναι το αγαπημένο αφ’ ενός των οπερατέρ και αφ’ ετέρου των γέρων που ξημεροβραδιάζονται μπροστά στην τηλεόραση. Οι Έλληνες «ξεχύνονται» στις παραλίες (ποτέ δεν «πηγαίνουν» απλά· πάντα «ξεχύνονται» ή «κατακλύζουν» ή «συρρέουν») και ο οπερατέρ αναλαμβάνει να ψάξει και να ζουμάρει σε ωραία οπίσθια ή topless λουόμενες. Οι εν λόγω λουόμενες σχολιάζουν on camera την τιμή του φρέντο και της ξαπλώστρας στην παραλία, καταλήγοντας βαθυστόχαστα ότι «νταξ, καλά είναι». Στο μεταξύ οι γέροι τηλεθεατές παθαίνουν μίνι εγκεφαλικά από τα πολλά οπίσθια, τους τρέχουν τα σάλια, οι γριές κάνουν «τσκ, τσκ, τσκ», μαζί ξεχνάνε για λίγο ότι η σύνταξη δεν φτάνει ούτε για μονοήμερη στη Λούτσα, όλοι είναι ευτυχισμένοι.
6) «Ποιος γνωστός ηθοποιός/τραγουδιστής κάνει διακοπές στα ελληνικά νησιά;»
Αυτή η «είδηση» για κάποιο λόγο δεν μένει στα κουτσομπολίστικα περιοδικά και τις μεσημεριανές εκπομπές, αλλά περιλαμβάνεται σε κεντρικά δελτία και δημοσιεύεται σε «σοβαρές» εφημερίδες. Ο στόχος, προφανώς, είναι να δακρύσουμε συγκινημένοι που η Madonna εμπιστεύεται για δεύτερη φορά το τάδε «μαγευτικό» ελληνικό νησί, καθώς και να γεμίσει ο τηλεοπτικός χρόνος με καίρια ερωτήματα όπως: είχε όντως σωσία η Madonna για να ξεγελάσει τους δημοσιογράφους; Με ποιου εφοπλιστή το κότερο έκανε βόλτα; Και κυρίως, τί φορούσε στη βόλτα της στα «μαγευτικά» (όλα είναι «μαγευτικά») σοκάκια της Χώρας του νησιού;
7) «Λιγότεροι Έλληνες θα κάνουν διακοπές φέτος»
Η χλιδή των διακοπών των celebrities πρέπει να αντιπαραβάλλεται οπωσδήποτε με την εθνική μιζέρια. Έτσι, παρουσιάζονται σε τακτά χρονικά διαστήματα στατιστικές που κάνουν τον τηλεθεατή να νιώθει λίγο καλύτερα που οι διακοπές του θα περιοριστούν και φέτος σε μία εβδομάδα στο χωριό της πεθεράς του – δεν βλέπεις ότι το 98,2% των Ελλήνων δεν θα πάει πουθενά; Οι στατιστικές αυτές δημιουργούν διάφορα ερωτηματικά, καθώς αν όντως τόσο λίγοι Έλληνες έκαναν διακοπές πρώτον, οι τιμές θα είχαν πέσει κατακόρυφα και δεύτερον, τα ελληνικά νησιά θα είχαν ξαναγίνει πιο παρθένα και από τις Παρθένες Νήσους. Αλλά όχι, ανόητε, όλα δικαιολογούνται επειδή θα έχουμε…
8) «Αυξημένες αφίξεις τουριστών φέτος»
Πρόκειται για έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους του περίφημου success story. Οι πρώτες «εκτιμήσεις έγκυρων αναλυτών» δημοσιεύονται από τον χειμώνα για να προετοιμάσουν το κλίμα: «ψήφο εμπιστοσύνης στα ελληνικά νησιά δίνουν τα διεθνή ταξιδιωτικά πρακτορεία», «αυξημένες κατά 150% θα είναι οι αφίξεις Κινέζων / Ρώσων / Νεφελίμ», «υψηλότερο τζίρο περιμένουν οι επιχειρηματίες του κλάδου», και ούτω καθεξής.
Όσο προχωράει το καλοκαίρι οι εκτιμήσεις επιβεβαιώνονται με καθημερινά «ρεπορτάζ», ώστε να δημιουργηθεί η εντύπωση ότι θα πνιγούμε κάτω από τα ευρώ, τα ρούβλια, τα δολάρια και τα γιεν των εκατομμυρίων τουριστών. Η επιστροφή στην ανάπτυξη πρέπει να θεωρείται βέβαιη, ωστόσο προσοχή:
9) «Να μη χαλαρώσει το κυβερνητικό έργο ούτε τον Δεκαπενταύγουστο ζητά ο πρωθυπουργός»
Δεν έχει υπάρξει ποτέ πρωθυπουργός που να ζήτησε να χαλαρώσει το κυβερνητικό έργο έστω και για μία ημέρα. Η «είδηση» αυτή δημοσιεύεται παραδοσιακά την τελευταία εργάσιμη πριν τον Δεκαπενταύγουστο παρότι δεν πείθει κανέναν. Εξάλλου την επόμενη ημέρα βλέπουμε τον ίδιο πρωθυπουργό να «χαλαρώνει κάνοντας ολιγοήμερες διακοπές» σε ένα «ήσυχο» νησί (οι πολιτικοί δεν πάνε ποτέ σε «μαγευτικά» νησιά: ως γνήσια θύματα της λιτότητας, συμβιβάζονται με τα «ήσυχα»).
10) «Έρχονται σκληρά μέτρα/νέες περικοπές/εκλογές/αποφάσεις για το χρέος από τον Σεπτέμβριο»
Όλοι λοιπόν ξέρουν ότι οι εκκλήσεις του πρωθυπουργού θα πάνε στράφι καθώς, όσο προχωράει το καλοκαίρι, όχι μόνο η κυβέρνηση αλλά ολόκληρη η χώρα πατάει το off. Μοιάζει να υπάρχει μία άτυπη συμφωνία ότι δεν πρέπει να συμβαίνει απολύτως τίποτα αξιοπρόσεκτο τον Αύγουστο. Οι δημοσιογράφοι όμως κάπως πρέπει να δικαιολογήσουν την ύπαρξή τους, οπότε συνεχίζουν να μας τρομοκρατούν με όλα όσα υποτίθεται ότι μας περιμένουν το φθινόπωρο. «Αν δεν υπάρχουν ειδήσεις, πρέπει να τις ανακαλύψουμε», φαίνεται να σκέφτονται πολλοί συνάδελφοι, που μας βομβαρδίζουν αδιάκοπα με σενάρια προερχόμενα από «έγκυρες πηγές», δηλαδή τη θεία έμπνευση.
Υπομονή, θα περάσει κι αυτό το καλοκαίρι.