Φωτογραφικό ταξίδι στα 145 χρόνια του Ηλεκτρικού

Published On 27 February 2014 | By Θέμος Ρίζος | Frog Tops

«Ο σιδηρόδρομος ήρξατο τακτικώς εργαζόμενος από της τελευταίας Παρασκευής. Η συρροή των επιβατών είναι μεγίστη. Οι πάντες δ’ ομολογούσι τας μεγίστας ωφελείας, ας η κάταρξις του έργου τούτου υπισχνείται. Ευχόμεθα και αύθις, ίνα η μικρά αύτη γραμμή υπάρξει η αρχή του καθ’ όλην την επικράτειαν συμπλέγματος σιδηροδρόμων».

Με αυτόν τον τρόπο καλωσόριζε εφημερίδα της εποχής τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Πειραιά, που εγκαινιάστηκε στις 27 Φεβρουαρίου του 1869.

Οι πρώτοι, ατμοκίνητοι συρμοί με τα ξύλινα βαγόνια έφταναν από τον Πειραιά μέχρι το Θησείο σε 19 λεπτά. Θα χρειάζονταν σχεδόν 90 χρόνια για να φτάσει ο ηλεκτρικός στην Κηφισιά και να πάρει (περίπου) τη μορφή που ξέρουμε σήμερα.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 145 χρόνων από το πρώτο δρομολόγιο του τρένου στην Αθήνα, ο Βάτραχος ταξιδεύει στην ιστορία μέσα από τις σπάνιες φωτογραφίες του αρχείου του ΗΣΑΠ.

erga

Από τα πρώτα έργα έργα κατασκευής της γραμμής

thisseio1880

Στον σταθμό του Θησείου, 1880

1889_dianoiksi_thisio_omonia

Το 1889 ξεκινάει η διάνοιξη της σήραγγας από το Θησείο μέχρι την Ομόνοια. Έξι χρόνια αργότερα εγκαινιάζεται ο πρώτος σταθμός της Ομόνοιας, που ήταν επίγειος

1891_atmilatos-surmos

1891: ατμήλατος συρμός στη διαδρομή Θησείο – Πειραιάς

ksilinos_syrmos

Παλιός ξύλινος συρμός μεταξύ Μοσχάτου και Φαλήρου

thirio_3_Sept_1920

Το “Θηρίο” στην οδό Γ’ Σεπτεμβρίου το 1902. Το τρένο αυτό ένωνε την Αττική με την Κηφισιά. Θα χρειαζόταν πάνω από μισός αιώνας ώστε οι δύο γραμμές να ενοποιηθούν στη διαδρομή που γνωρίζουμε σήμερα (Πειραιάς – Κηφισιά)

monastiraki1912

1912: Στρατιώτες και πολίτες περιμένουν τον ηλεκτρικό στο Μοναστηράκι. Η ηλεκτροκίνηση -που εγκαινιάστηκε το 1904- ήταν κάτι νέο και αρχικά προκαλούσε φόβο στους Αθηναίους

palios_stathmos_omonoia_1925

Ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας το 1925

1928_omonia_attiki

Το 1928 ξεκινούν οι εργασίες για την επέκταση του ηλεκτρικού, με την κατασκευή της σήραγγας Ομόνοια – Αττική. Αλλά οι σταθμοί “Βικτώρια”  και “Αττική” θα εγκαινιάζονταν μόλις το 1948 και 1949, αντίστοιχα

anw_patisia

Ο σταθμός των Άνω Πατησίων, πιθανότατα πολύ λίγο μετά τα εγκαίνιά του, το 1956

kifisia_1957

1957: Ο ηλεκτρικός φτάνει, επιτέλους, στην Κηφισιά εκτελώντας το δρομολόγιο που γνωρίζουμε σήμερα

syrmos_pireas

Μεταλλικός συρμός στον σταθμό του Πειραιά. Η αντικατάσταση των ξύλινων συρμών άρχισε τη δεκαετία του ’50

Athens_Metro_Piraeus_station

Ο σταθμός του Πειραιά μετά την ανακαίνιση του 2003-2004

Like this Article? Share it!

About The Author

: Σπούδασε Διεθνείς Σχέσεις, Θεωρία Συγκρούσεων και Δημοσιογραφία. Έχει εργαστεί, μεταξύ άλλων, σε ερευνητικές και ενημερωτικές εκπομπές της ΕΡΤ και της γερμανικής δημόσιας τηλεόρασης (ARD).