8 σταθμοί στα 10 χρόνια Facebook
Ούτε που μπορούσε να το φανταστεί ο νεαρός Mark Zuckerberg ότι μετά από δέκα χρόνια το site που άνοιξε στις 4 Φεβρουαρίου του 2004 ως ένα δίκτυο επικοινωνίας μεταξύ των φοιτητών του Harvard, θα έφτανε να απαριθμεί σήμερα πάνω από ένα δισεκατομμύριο χρήστες σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ο Βάτραχος θυμάται στιγμές-σταθμούς στην ιστορία του δημοφιλέστερου μέσου κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο, με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από την πρώτη του εμφάνιση στο χώρο του διαδικτύου.
Η δημιουργία του Facemash
Η όλη ιστορία ξεκίνησε όταν ο φοιτητής του πανεπιστημίου του Harvard, Mark Zuckerberg, έφτιαξε το 2003 μία πλατφόρμα, το Facemash, όπου ο καθένας μπορούσε να επιλέξει τον πιο “hot” φοιτητή ανάμεσα σε δύο. Βέβαια ύστερα από λίγες μέρες η διοίκηση του Harvard έκλεισε την ιστοσελίδα, καθώς παραβίαζε προσωπικά δεδομένα των φοιτητών, τα οποία ο Zuckerberg είχε «χακάρει» από το αρχείο του πανεπιστημίου. Αφού κατάφερε να αποφύγει την αποβολή του, συνέχισε να δουλεύει την ιδέα ενός δικτύου όπου ο κάθε φοιτητής θα μπορούσε να επικοινωνήσει με τον άλλον.
Το “Thefacebook” στον διαδικτυακό αέρα
Παρά την ατυχή κατάληξη του Facemash, ο Zuckerberg δεν το έβαλε κάτω και σχεδίασε το “Thefacebook”, το οποίο άνοιξε στις 4 Φεβρουαρίου του 2004. Μέσα σε 24 ώρες οι χρήστες της ιστοσελίδας είχαν φτάσει σχεδόν στους 1200. Τον πρώτο μήνα λειτουργίας του site περισσότεροι από του μισούς φοιτητές του Harvard έκαναν προφίλ στο “Thefacebook”. Ο Zuckerberg μαζί με άλλους τέσσερις συμφοιτητές του, τους Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz και Chris Hughes, συέχισαν να δουλεύουν πάνω στο ολοένα αναπτυσσόμενο δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης. Σιγά-σιγά άρχισε να εξαπλώνεται και στους φοιτητές άλλων πανεπιστημίων, αλλά και σε μαθητές λυκείου.
Όταν μπήκε η φωτογραφία
Μπορεί σήμερα να φανταστεί κάποιος το Facebook χωρίς το ανέβασμα φωτογραφιών; Μάλλον όχι. Πριν δέκα χρόνια όμως, στην αρχή της λειτουργίας του, δεν μπορούσε ένας χρήστης να ανεβάσει όσες φωτογραφίες θέλει. Τον Οκτώβρη του 2005 η ομάδα του Facebook δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να έχουν απεριόριστο χώρο για τις φωτογραφίες τους στην ιστοσελίδα. Έτσι, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία του δημοφιλέστερου μέσου κοινωνικής δικτύωσης γεννιέται. Τον Σεπτέμβριο του 2013 το Facebook ανακοίνωσε ότι οι χρήστες του έχουν ανεβάσει πάνω από 250 δισεκατομμύρια φωτογραφίες, ενώ πάνω από 350 εκατομμύρια ανεβαίνουν κάθε μέρα.
Ο καθένας μπορεί να έχει λογαριασμό Facebook
Το Facebook συνέχισε να μεγαλώνει με όλο και περισσότερους χρήστες και είχε εξαπλωθεί σε άλλα πανεπιστήμια, αλλά και σε λύκεια των ΗΠΑ. Στις 26 Σεπτεμβρίου του 2006 το δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης άνοιξε τις πόρτες του στον οποιονδήποτε, αφήνοντας τους πάντες με ένα mail να δημιουργήσουν λογαριασμό στην ιστοσελίδα, η οποία ήδη είχε κατοχυρώσει το domain facebook.com. Στο τέλος του 2006 η διαδικτυακή πλατφόρμα απαριθμούσε 12 εκατομμύρια χρήστες, 5,5 δηλαδή εκατομμύρια παραπάνω από τον προηγούμενο χρόνο.
Η δημιουργία του news feed
Τα πρώτα δύο χρόνια το Facebook αποτελούσε μία σελίδα προφίλ του χρήστη που το χρησιμοποιούσε. Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2006, όμως, μπαίνει η λογική του news feed, όπου ο κάθε χρήστης μπορεί να δει τις τελευταίες ενέργειες των κοντινών του φίλων. Έτσι, άρχισε η εξατομίκευση του προφίλ του κάθε χρήστη, όπου ανάλογα με τις προτιμήσεις του, προβάλλονται στο λεγόμενο news feed του τα σημαντικότερα «γεγονότα» που συνέβησαν μέσα στο κοινωνικό δίκτυο.
Facebook: η ταινία
Με τον τίτλο “The social network” προβλήθηκε το 2010 στις κινηματογραφικές αίθουσες η ταινία που διηγείται τη ζωή του Mark Zuckerberg και τη ξέφρενη πορεία του Facebook. O David Fincher υπογράφει τη σκηνοθεσία, ενώ το σενάριο είναι βασισμένο στο βιβλίο του Ben Mezrich, The Accidental Billionaires. Η ταινία είχε μεγάλη επιτυχία, αλλά πολλοί, ανάμεσά τους και ο ίδιος ο Zuckerberg, ανέφεραν ότι είχε κάποιες ανακρίβειες σε σχέση με την αληθινή ιστορία γύρω από τη δημιουργία του δημοφιλούς μέσου.
Το Facebook στο χρηματιστήριο
Στις 17 Μαΐου του 2012 το Facebook εισέρχεται στο χρηματιστήριο και η αρχική χρηματιστηριακή του αξία ανέρχεται στα 104,2 δις δολάρια, κάνοντας έτσι τη δημόσια εγγραφή της εταιρείας μία από τις μεγαλύτερες στην ιστορία των ΗΠΑ. Την πρώτη μέρα της δημόσιας προσφοράς των μετοχών της, η εταιρεία άντλησε το ποσό των 16 δις δολαρίων.
1 δισεκατομμύριο χρήστες
Στις 4 Οκτωβρίου του 2012 ο Mark Zuckerberg ανακοίνωσε ότι το Facebook έφτασε να εξυπηρετεί 1 δισεκατομμύριο ενεργούς χρήστες το μήνα. Από τις μερικές χιλιάδες χρηστών που είχε όταν ξεκίνησε, μετά από οκτώ χρόνια, το μέσο κοινωνικής δικτύωσης που δημιούργησε ο τότε φοιτητής του Harvard έφτασε να εξυπηρετεί σχεδόν έναν στον εφτά κατοίκους του πλανήτη.