Τα αδικημένα διαμάντια του John Lennon (μέρος β’)
Από το 1966, ο John Lennon γίνεται ο κατ’ εξοχήν εκφραστής της εμπειρίας των ψυχεδελικών ναρκωτικών, ωθεί την τεχνολογία της εποχής στα άκρα και παράγει δεκάδες “διαμάντια”. Αναπόφευκτα, ορισμένα περνούν σχεδόν απαρατήρητα.
Στο πρώτο μέρος παρουσιάσαμε πέντε ξεχωριστά τραγούδια του John Lennon από το πρώτο μισό της καριέρας των Beatles. Ήταν τα κομμάτια που δεν χωρούσαν εύκολα στο ασφυκτικό πλαίσιο της Beatlemania, αυτό των απλοϊκών στίχων και της κλασικής pop παραγωγής της εποχής.
Το 1966 όλα είναι διαφορετικά. Τα “Σκαθάρια” έχουν εγκαταλείψει τις περιοδείες και πειραματίζονται ελεύθερα στο στούντιο, ξεπερνώντας τους εαυτούς τους σε κάθε δίσκο. Ο John γίνεται ο κατ’ εξοχήν εκφραστής της εμπειρίας των ψυχεδελικών ναρκωτικών και ωθεί την τεχνολογία της εποχής στα άκρα. Γράφει δεκάδες “διαμάντια” – και ο Paul McCartney άλλα τόσα. Αναπόφευκτα, ορισμένα από αυτά περνούν σχεδόν απαρατήρητα, είτε για εμπορικούς λόγους, είτε γιατί ο Lennon παρέμενε πρωτοπόρος ακόμη και στο απόγειο της δημιουργικής ελευθερίας που απολάμβαναν οι Beatles στα τέλη της δεκαετίας του ’60.
1. “She Said She Said” – Revolver (1966)
Το 1965, στο διάλλειμα της περιοδεία τους στις ΗΠΑ, οι Beatles νοικιάζουν ένα σπίτι στην Καλιφόρνια και περνούν λίγες μέρες χαλάρωσης παρέα με διάφορους διάσημους της περιοχής. Στις 24 Αυγούστου τούς επισκέπτονται οι Byrds και ο ηθοποιός Peter Fonda (που αργότερα θα γινόταν γνωστός από την ταινία Easy Rider). Όλοι, εκτός από τον Paul, παίρνουν LSD.
Μέσα στη δίνη των παραισθήσεων, ο Fonda αρχίζει να περιγράφει στους Beatles ένα ατύχημα που είχε στην παιδική του ηλικία, υποστηρίζοντας ότι ήξερε πώς είναι να είσαι νεκρός (“I know what it’s like to be dead”). Ο Lennon θυμώνει και του λέει να σταματήσει να τους χαλάει το “ταξίδι”: “you’re making me feel like I’ve never been born” (“με κάνεις να νιώθω σαν να μην έχω γεννηθεί ποτέ”). Η σουρεαλιστική αυτή συζήτηση ενέπνευσε το ρεφραίν ενός μάλλον άγνωστου, αλλά χαρακτηριστικού τραγουδιού της “ψυχεδελικής” περιόδου των Beatles, του “She Said She Said”.
Το κομμάτι ξεχωρίζει για τις trippy κιθάρες, τα φωνητικά αλλά και τα τύμπανα του Ringo Starr. Είναι επίσης αξιόλογο καθώς αποτελεί ένα από τα καλύτερα δείγματα “συρραφής” δύο διαφορετικών συνθέσεων των Beatles: η νοσταλγική γέφυρα του John (“When I was a boy / everything was right”) ήταν ένα μικρό “ορφανό” κομμάτι, που συμπλήρωσε το “She said She Said” μετά από προτροπή του George Harrison (χαρακτηριστικό αυτής της τακτικής της “συρραφής” είναι και το “A Day In The Life”). Τέλος, είναι από τις πρώτες ηχογραφήσεις στις οποίες δεν συμμετέχουν όλοι οι Beatles – ο Paul είχε αποχωρήσει από το στούντιο, πιθανότητα εξαιτίας κάποιου μικροκαβγά.
Διαβάστε ολόκληρο το αφιέρωμα στο 3pointmagazine.gr.