Όταν ο Τύπος παίρνει θέση
Προκλητικό χαρακτήρισαν πολλά μέσα ενημέρωσης πρόσφατο εξώφυλλο του Economist, με το πρόσωπο του δικτάτορα Μπασάρ Αλ Άσσαντ και με τίτλο «Χτυπήστε τον σκληρά». Βέβαια, υπάρχουν κι άλλες αντίστοιχες περιπτώσεις στο παρελθόν, στις οποίες ο Τύπος πήρε θέση -παραμερίζοντας τη δημοσιογραφική δεοντολογία- σε υψηλής σημασίας πολιτικά, κοινωνικά και θρησκευτικά ζητήματα.
«Στην κόψη του ξυραφιού» δημοσιογραφικά και προκλητικό χαρακτήρισαν πολλά μέσα ενημέρωσης πρόσφατο εξώφυλλο του Economist. Με το πρόσωπο του δικτάτορα Μπασάρ Αλ Άσσαντ και με τίτλο «Χτυπήστε τον σκληρά», το περιοδικό πήρε ξεκάθαρη θέση υπέρ της επέμβαση στη Συρία.
Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που ο Τύπος παίρνει θέση -παραμερίζοντας τη δημοσιογραφική δεοντολογία- σε υψηλής σημασίας πολιτικά, κοινωνικά και θρησκευτικά ζητήματα.
Το thefrog.gr αναζήτησε και παρουσιάζει τρία ακόμη εξώφυλλα, τα οποία είχαν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις για την προκλητικότητα τους, αλλά και την ξεκάθαρη τοποθέτησή τους σε αμφιλεγόμενα ή ευαίσθητα ζητήματα.
Τhe New Yorker, 21.05.08
Λίγους μήνες πριν τις Αμερικανικές εκλογές του 2008, η αντίπαλη πλευρά του Ρεπουμπλικάνου υποψήφιου Τζον Μακ Κέιν χρησιμοποιεί το –όπως υποστηρίζει- «μη αμερικανικό» όνομα του Μπαράκ Ομπάμα για να τον συνδέσει με αυτό του Μπιν Λάντεν και να πλήξει την εικόνα του. Το περιοδικό «The New Yorker» κυκλοφορεί εκείνη την περίοδο ένα εξώφυλλο στο οποίο απεικονίζεται σε σκίτσο ο Μπαράκ και η Μισέλ Ομπάμα ντυμένοι σαν Άραβες, ενώ πίσω διακρίνεται το πορτραίτο του Οσάμα Μπιν Λάντεν και στο τζάκι να καίγεται η αμερικανική σημαία. Αν και το περιοδικό «The New Yorker» έπαιρνε ξεκάθαρη θέση υπέρ του Μπαράκ Ομπάμα, θέλοντας να γελοιοποιήσει τα όσα λέγανε οι αντίπαλοί του, το εξώφυλλο προκάλεσε αντιδράσεις ακόμα και από το στρατόπεδο του Αμερικανού προέδρου.
Focus, 21.06.10
Σχολιάστηκε όσο κανένα άλλο τα τελευταία χρόνια. Το εξώφυλλο του Focus, με τίτλο «Απατεώνες στην Ευρωπαϊκή Οικογένεια» και την Αφροδίτη της Μήλου με σηκωμένο το μεσαίο της δάχτυλο, εξόργισε την ελληνική κοινή γνώμη – αλλά όχι μόνο αυτήν, καθώς προκάλεσε αρνητικά σχόλια και στο εξωτερικό. Το περιοδικό έπαιρνε μια ευθεία -αν και όχι πρωτοφανή- θέση ενάντια στην Ελλάδα, εν μέσω της κρίσης χρέους.
Charlie Herbdo, 2012
Παρόλο που είχε προαναγγελθεί, το συγκεκριμένο εξώφυλλο του γαλλικού σατυρικού περιοδικού Charlie Herbdo δεν μπορούσε να μην προκαλέσει αντιδράσεις. Για την ακρίβεια, και σύμφωνα με τον διευθυντή του, αυτός ήταν και ο στόχος. Σκίτσα του Μωάμεθ είχαν ήδη δημοσιευτεί στην Δανία προκαλώντας έντονες διαμαρτυρίες από τους μουσουλμάνους. Το περιοδικό εσκεμμένα ή για να δημιουργήσει ντόρο -όπως υποστηρίζουν κάποιοι- ακολούθησε τον ίδιο δρόμο και κυκλοφόρησε κωμικά σκίτσα του προφήτη παίρνοντας θέση απέναντι από τις θρησκευτικές αντιδράσεις.
Economist, 30.08.13
Ενώ ένας πόλεμος στην Συρία βρίσκεται «προ των πυλών» και με πολλές φωνές να δηλώνουν αντίθετες εντός και εκτός ΗΠΑ, το περιοδικό Economist κυκλοφορεί με τίτλο «Χτυπήστε τον σκληρά» και το πρόσωπο του Σύριου δικτάτορα Άσσαντ σε πρώτο πλάνο. Το περιοδικό κατακρίθηκε για το πόσο ανοιχτά υποστηρίζει μία στρατιωτική επέμβαση στην περιοχή. Ίσως, όμως, για άλλη μία φορά, ο στόχος να ήταν αυτός ακριβώς: ένα κύμα αντιδράσεων που όμως θα διαφήμιζαν το τεύχος. Διότι ως γνωστόν, η αρνητική διαφήμιση για πολλούς είναι απλώς δωρεάν προβολή…